Teatteri

Vaihtelevia aikoja

1950-luku oli Grandin kulta-aikaa. Vaikka television koe- ja vakinaiset lyhyet ohjelmalähetykset alkoivatkin vuosikymmenen lopulla, ne eivät ehtineet vaikuttaa merkittävästi elokuvateatterien menestykseen. 1960-luvulla kaikki oli toisin. Yksinomaan vuodesta 1961 vuoteen 1962 elokuvakäyntien määrä Suomessa putosi 5 miljoonalla katsojalla 20 miljoonaan ja samalla lopetti 20 teatteria. Alamäki tuli olemaan kiihtyvä samalla kun television ohjelmatarjonta kasvoi.

Bio Grand toimi Ingrid Ekmanin ja hänen perillistensä hoitamana vuoteen 1963. Viimeisinä vuosina teatteri oli tyttären Lisbeth Malleniuksen ja hänen miehensä Rainer Malleniuksen hoidossa. Bio Grandin ilmoittelu Helsingin Ympäristölehdessä katkeaa 26.10.1962 jälkeen ja alkaa uudelleen vasta 28.2.1964 aivan toisentyyppisinä, luonteeltaan harrastelijamaisina. Grandin ohjelmisto vaihtui jo 1962 lähes päivittäin, 1964 ilmiö jatkui ja lisäksi teatteri oli maanantaisin kiinni. Taloudellisesta epävakaudesta kertoo sekin, että esimerkiksi kesällä 1966 ilmoittaminen katkeaa kokonaan. Todennäköisesti teatteri oli kesäkuun puolestavälistä elokuun loppuun kiinni. Teatteritoiminnan harjoittaja vaihtui näinä vuosina ilmeisesti useamman kerran. Filmiteknillisen lautakunnan arkiston mukaan omistajina oli vuonna 1963 Åke Forsblom ja vuonna 1964 Per-Olof Ekman, mutta nämä saattoivat olla koneenhoitajia, koska Suomen Elokuvateatteriliiton tietojen mukaan vuosina 1963-1973 teatteritoimintaa Grandissa harjoitti Osmo Rantanen. Liiketalo sen sijaan säilyi Ekmanin perikunnalla vuoteen 1976, jolloin se myytiin Vantaan kaupungille.

Koko Rantasen kausi vaikuttaa ilmoitushistorian perusteella epävakaalta. Vuonna 1967 ilmoituksia näyttää esimerkiksi olevan vain kassamagneetiksi oletetuista kärkifilmeistä, joita olivat Orm Punainen, Pallosalama (007), Frankie & Johnny (Elvis), Tsingis-Kaani (Omar Sharif), Pitsipöksyagentti, Agentti oss 117, Käpy selän alla (kotimainen suursuosikki), 1. ja 2. helluntaipäivän filmit, Whisky vierii länteen (Burt Lancaster), Rakkaus alkaa aamuyöstä (Jarno Hiilloskorpi), Kenraalien yö (Sam Spiegel) ja Miehemme Istanbulissa. Näiden filmien välillä ilmoituksia ei julkaistu lainkaan luultavasti tiukan kassan vuoksi. Jarno Hiilloskorven ohjaaman Rakkaus alkaa aamuyöstä ilmoitus kertoo myös toisesta seikasta: Rantasen Grand ei saanut elokuvia yhtä nopeasti kuin toiset maaseututeatterit. Korson Kino oli esittänyt saman elokuvan jo tammikuussa. Perimmäinen syy näkyi kuitenkin elokuun lehdessä - Suomessa oli televisiolupia jo yli 860.000 kappaletta.


Lyhyt historia (1939-1989)Museointendentti Jorma Uimonen »

Elokuva tuli Tikkurilaan »

Sotien aika ja 40-luku v

Kukoistuksesta ahdinkoon »

Vanhan Grandin loppu ja uuden alku »

Loppusanat »

Kassan aukioloajat

Kassan aukioloajat pdf-tiedostona tästä. Kellonajat päivitetään viikottain.

Seuraavan elokuvaviikon ohjelmisto (pe-to) tulee myyntiin tiistaisin

 
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15